dinsdag 31 mei 2011

De schatkamer

Lieve Marciel,

Heb je dat ook wel eens dat je in een half waak/slaap toestand je hele manuscript glashelder en compleet in je hoofd hebt? Het hele verhaal, inclusief alle details, anekdotes, beelden, wendingen, plus de hele opbouw is klaar. Je hoeft het alleen nog maar op te schrijven... Het zijn die heerlijke lucide momenten dat je onbewuste een direct lijntje heeft met je bewuste geest. Het kanaal lijkt gewoon open te staan. Ik heb dat vooral op momenten dat ik een beetje kan uitslapen - vanmorgen was dat het geval. De wekker gaat niet en een beetje dutten en uitslapen mag. Ik balanceer dan op een bijzonder vruchtbare en inspirerende scheidslijn. Maar als ik dan een uur later, na het checken van mail, fris gedoucht achter mijn computer zit en het document open waarin het allemaal opgeschreven moet worden, lijkt alles verdwenen. Help.. waar is het gebleven?

Ik las laatst dat de verhouding bewuste - onderbewuste gelijk staat aan 1 tot 200.000. Moet je nagaan wat een rijkdom dus verscholen ligt in dat onbewuste. En hoe belangrijk het is om die hotline tot stand te brengen en te onderhouden. Dé voorwaarde voor een creatief proces! De ochtendpagina's à la Julia Cameron helpen daar enorm bij en ook natuurlijk iedere ochtend even stilzitten en mediteren. Soms ook een uurtje of twee wandelen - hoofd leeg- door de natuur.

Nog een leuk feitje uit hetzelfde boek van Ap Dijksterhuis: vroeger werd het onderbewuste gezien als een donkere kelder vol trauma's en demonen. Een beerput dus. Tegenwoordig zien we het onbewuste meer als een bron van intuïtieve intelligentie, creativiteit en vindingrijkheid. Een schatkamer.

Goed. Ik ga de schat proberen aan te boren. Straks eerst een productieschema maken voor het schrijfproces van mijn nieuwe boek. Het gaat toch 'De Held in je eigen verhaal' heten en het komt uit bij uitgeverij Business Contact.

Hoe is het met je synopsis voor de telefilm? Laat je hem mij even lezen? Ben heel benieuwd.

Liefs Mieke

P.S.: Wist je trouwens dat er 'latte-art' kampioenschappen worden georganiseerd? Zal ik ons opgeven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten